nextstop.hu/a-legjobb-nyari-vitaminforrasok-zoldseg-gyumolcs-kisokos/
Next Stop

A legjobb nyári vitaminforrások-zöldség-gyümölcs kisokos

2019. 08. 12.

ZÖLDSÉGEK

A paradicsom az egyik a legkedveltebb zöldség, egyúttal talán a legegészségesebb is: C-vitamin tartalma viszonylag magas, emellett jó kálium- és béta-karotin-forrás. A paradicsom legfőbb értéke magas likopintartalma – semmilyen más zöldség vagy gyümölcs nem tartalmazza ekkora mennyiségben az antioxidáns hatású vegyületet. Nem véletlen, hogy a szépségiparban is előszeretettel használják különböző krémek, pakolások és maszkok alapanyagaként. Bár a tápanyagok miatt a paradicsomot is legtöbbször nyersen érdemes fogyasztani, érdekes módon a likopintartalma a főtt paradicsomból készült szószok vagy mártások formájában hasznosul a legjobban szervezetünkben.

A zöldbab elnevezés kicsit becsapós lehet a kezdő háziasszonyoknak, hiszen kétféle színváltozata ismert: míg Európa nagy részén a zöldhüvelyű ceruzabab kedvelt és elterjedt, addig a hazai piacokon az őstermelőknél inkább a sárgahüvelyű vajbabbal találkozhatunk. A zöldbab rendkívül egészséges, tele van rostokkal, kalciummal, káliummal, mangánnal, vassal, fehérjével, A-, B-, C-, és K-vitaminokkal. Felhasználásakor azonban nem árt óvatosnak lenni, mivel a hüvelyesek jó részében természetes méreganyagok találhatók. A zöldbab sem fogyasztható nyersen, esetében kifejezetten fontos a legalább 10-15 percig tartó főzés (és a főzővizét is öntsük ki).

A tökfélék családjába tartozó lédús uborkát kedvező étrendi hatása miatt érdemes rágcsálni. Bár tápértéke csekély, magas a káliumtartalma, valamint A-, B- és C-vitaminokat is tartalmaz; a vitaminok miatt fontos, hogy a héjával együtt fogyasszuk. Vízhajtó hatású és serkenti az emésztést. Közismert, hogy az uborkát a kozmetikai ipar is előszeretettel használja, hiszen üdévé, rugalmassá teszi a bőrt.

A sárgarépa legértékesebb hatóanyaga a magas béta-karotin-tartalma, az viszont kevéssé ismert, hogy ebből a szervezetünk a májban A-vitamint képes előállítani. Az A-vitamin javítja a látásunkat és egészségesebbé teszi a bőrünket, viszont a gyerekkori híresztelések ellenére nincs közvetlen hatása a fütyülésre. Édeskés íze és alacsony kalóriatartalma révén szuper diétás zöldség, emellett élelmi rost tartalma is jelentős.
Nem árt tudni, hogy míg nyersen a növény vitamin- és rosttartalmát élvezhetjük, a hőkezelt (sült/főtt) sárgarépából sokkal több karotint és antioxidáns anyagot tud szervezetünk felhasználni. Fontos, hogy a karotin felszívódásának érdekében a sárgarépát zsiradékkal együtt érdemes fogyasztani (pl. sajt vagy olívaolaj kíséretében), ugyanis az A-vitamin zsírban oldódik.

A céklában számtalan vitamin és ásványi anyag található. Magas a káliumtartalma, de kalciumot, nátriumiot, foszfort, magnéziumot és folsavat is találunk benne. A-, B- és C-vitamintartalma miatt fontos antioxidáns forrás. Vérképzőnek ismeri a népi gyógyászat, s bár vastartalma nem kiemelkedően magas más növényekhez viszonyítva, a céklában lévő nyomelemeket mégis jobban hasznosítja szervezetünk.
Mivel az üzletekben legtöbbször csak magával a céklagyökérrel találkozunk, sokan nem is sejtik, hogy a leveleit is meg lehet enni.

A strandok slágernövénye, a csemegekukorica gazdag C- és többféle B-vitaminban, de némi E-vitamint, káliumot, magnéziumot, vasat, cinket és rezet is tartalmaz. A káliumnak köszönhetően vízhajtó tulajdonsággal bír, ezt azonban akkor tudod kihasználni, ha nem sózod agyon fogyasztás előtt. Rosttartalmának köszönhetően lassítja a felgyorsult anyagcserét, bétakarotin-tartalmának köszönhetően pedig segít elérni a napbarnított színt. Egy dolgot azonban érdemes szem előtt tartani a főtt kukoricával kapcsolatban: viszonylag magas a szénhidráttartalma, nem éppen kalóriaszegény étel…

 

 

GYÜMÖLCSÖK

A nyár legnagyobb favoritja a görögdinnye, aminek ugyan 90%-a víz, de így is kiváló vitamin- és ásványianyag-forrás: sok benne az A-, B1-, B6- és C-vitamin, a kálium és a magnézium. A segítségével egyszerűbb megtartanod a bikinialakod, hiszen kalóriaszegény, de magas víztartalmának és természetes vízhajtó hatásának köszönhetően megtisztítja a szervezeted a salakanyagoktól is. Akárcsak a sárgarépának, magas a béta-karotin tartalma, de más antioxidánsok is megtalálhatóak benne.

A sárgabarackot (kajszit) magas C-vitamin jellemzi, emellett jó élelmi rostforrás. Sok kálium, kevesebb foszfor, kálcium, magnézium vas és kén található benne. Béta-karotinban az egyik leggazdagabb gyümölcsünk. Hasznos niacin- és folsav-forrás.
A sárgabarack nemcsak belsőleg hasznos, hanem külsőleg, bőrápolóként is megállja a helyét. A belőle készült pakolás segít a bőrt selymessé tenni, hidratálja és méregteleníti a bőrt.

Nem véletlenül mondjuk a fiatal, egészséges arcbőrre, hogy hamvas, mint egy barack, hiszen az őszibarack kitűnő csodaszer a száraz és fáradt bőrre. E gyümölcs A- és C-vitamin-, kálium- és szeléntartalma igen magas. Emellett gazdag kalciumban és magnéziumban, ezért kitűnő hatással van a csontok regenerálódására, az ásványi anyagok pedig segítik az izmok képződését. Tápértékének köszönhetően kitűnő gyümölcs a diétázók számára is, és nemcsak bőr-, de hajszépítő hatással is bír. Az őszibarack „pucér” testvére a nektarin.

Az őshonos málna az egyik legnépszerűbb nyári gyümölcsünk. Kiváló C-vitamin forrás, és sok benne a B1-, B2-vitamin, A-provitamin is. Sok antioxidánst, növényi rostokat rejt. Értékes tápanyag a benne lévő gyümölcscukor. Az ásványok és nyomelemek közül kiemelendő a kalcium-, kálium-, magnézium- és vastartalma. Mivel segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet, fogyasztása után nem fog ránk törni a falási roham, és farkaséhséggel sem kell számolnunk.

+ 1 tipp:
Tudtad, hogy a Boldogasszony csipkéje a málna népies elnevezése? Ha Te is málnarajongó vagy, augusztus 18-tól keresd az idei Magyarország Tortáját, aminek a neve Boldogasszony csipkéje! A nyertes torta összes rétegében megtalálható a gyümölcs, egy torta több mint hatszáz gramm málnát tartalmaz.


Hamarosan újabb bejegyzéssel jelentkezünk, addig is, ha tetszett, amit olvastál, oszd meg Facebook ismerőseiddel is!

5 tipp a nyári hőség átvészeléséhez

Így könnyítsd meg a munkába való visszatérést nyaralás után – 5+1 dolog, amit tarts szem előtt

5 kellék, ami nélkül nem piknik a piknik